برنامه متلب بیلیارد

در این پست برنامه متلب بیلیارد که در کتاب جوردانو فصل سوم قرار دارد را برای شما آماده کرده ایم. در مسئله بیلیارد حرکت توپ بیلیارد را در یک استادیوم تقریبا دایره ای رسم میکنیم این استادیوم از دو نیم دایره درست شده است که با فاصله از هم قرار گرفته اند و با دو خط راست به هم متصل شده اند فاصله دو نیم دایره از هم با ضریب آلفا در برنامه قرار داده شده است هرچه آلفا بزرگتر باشد استادیوم کشیده تر میشود و هرچه کوچکتر باشد به دایره نزدیگتر میشود.
بعد از رسم مسیر حرکت توپ بلیارد فضای فاز مربوطه نیز رسم میشود. شکل های خروجی برنامه برای آلفا های مختلف به صورت زیر میباشد. شما میتوانید با تغییر دادن الفا شکل های متفاوتی به دست آورید.

حرکت توپ بیلیارد
مسئله بیلیارد

برای الفای بزرگ شکل های خروجی به صورت زیر هستند

مسئله بیلیارد
مسئله بیلیارد

در کد متلب مسئله بیلیارد در خطوط اول دو مقدار alfa و n وجود داره که مقدار آلفا دایروی بودن استادیوم را مشخص میکند که اگر برابر صفر قرار دهید یعنی کاملا دایروی است و مقادیر بزرگتر را مطابق با آلفا های موجود در اشکال کتاب جوردانو فصل سوم میتوانید قرار دهید

مقدار دوم یعنی n تعداد برخورد های توپ با دیواره رو مشخص میکند هرچه این مقدار بزرگتر باشد توپ حرکت بیشتری میکند برای مشاهده حرکت توپ بهتر است این مقدار را برابر 50 یا 60 قرار دهید ولی برای رسم فضای فاز بهتر است اعدادی مثل 60000 یا اعداد دیگر را قرار دهید که کاملا اختیاری میباشد که مقادیر انها را میتوانید در دو خط 5 و 6 برنامه تغییر دهید.

کد متلب برنامه متلب میز بیلیارد را میتوانید در زیر خریداری و دانلود نماید

همچنین ببینید

واپاشی هسته ای

برنامه متلب واپاشی هسته ای برای تمرین 5 فصل اول کتاب جوردانو نوشته شده است. ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *